Domenico Guidi, nagrobek Orazio Falconiera i Ottavii Sachetti, bazylika San Giovanni dei Fiorentini
Domenico Guidi, nagrobek GaspareThiene i alegoria Roztropności, bazylika Sant'Andrea della Valle
Domenico Guidi, nagrobek Carla di Montecatini, kościół Santa Maria in Aquiro
Domenico Guidi, figura Ludwika XIV (prace nad rzeźbą dokończył artysta francuski), Villa Medici
Alessandro Algardi, ołtarz główny, rzeźby Ercole Ferrata i Domenico Guidi, kościół San Nicola da Tolentino
Domenico Guidi, św. Sebastian, fasada bazyliki Sant'Andrea della Valle
Domenico Guidi, nagrobek Camilla del Corno, fragment, kościół Santissimi nomi di Gesù e Maria
Domenico Guidi, Pieta, Cappella del Monte di Pietà, Palazzo del Monte di Pietà
Domenico Guidi, Pieta, fragment, Cappella del Monte di Pietà, Palazzo del Monte di Pietà
Domenico Guidi pochodził z okolic Carrary, z rodziny o tradycjach rzeźbiarskich. Gdy w 1648 roku przybył do Rzymu, jego nauczycielem został Alessandro Algardi. Artysta ten w znacznym stopniu wpłynął na rozwój młodego twórcy. Guidi pracował z nim aż do jego śmierci w 1654 roku. Współtworzył jego wizje rzeźbiarskie, w tym wysoko ceniony relief Spotkanie papieża Leona z Attylą w bazylice św. Piotra, ale przypadło mu też w udziale dokończenie, wraz z Ercole Ferratą, rozpoczętej przez mistrza pracy w kościele San Nicola da Tolentino.
Domenico Guidi pochodził z okolic Carrary, z rodziny o tradycjach rzeźbiarskich. Gdy w 1648 roku przybył do Rzymu, jego nauczycielem został Alessandro Algardi. Artysta ten w znacznym stopniu wpłynął na rozwój młodego twórcy. Guidi pracował z nim aż do jego śmierci w 1654 roku. Współtworzył jego wizje rzeźbiarskie, w tym wysoko ceniony relief Spotkanie papieża Leona z Attylą w bazylice św. Piotra, ale przypadło mu też w udziale dokończenie, wraz z Ercole Ferratą, rozpoczętej przez mistrza pracy w kościele San Nicola da Tolentino.
Gdy z kolei w 1680 roku zmarł Gian Lorenzo Bernini, Guidi stał się, obok Ferraty, głównym rzymskim rzeźbiarzem, a jego styl utożsamiano z coraz bardziej modnym smakiem francuskim. Dowodem tego może być ostatnia jego praca – ponadnaturalnej wielkości statua króla Ludwika XIV, wykonana dla księcia Guido Vaniego, który w ten sposób pragnął przypodobać się francuskiemu władcy. Już na początku pracy Guidi zaczął otrzymywać tajemnicze, anonimowe listy z pogróżkami, w których straszono go wręcz śmiercią, jeśli nie zaniecha tego zlecenia. Jak się okazało, nadawcą nie był zazdrosny konkurent, ale... ambasador cesarza Leopolda I austriackiego. Cesarzowi nie w smak były symbole władzy, jakimi artysta obdarzył w rzeźbie francuskiego króla, do tej pory zarezerwowane dla władców Świętego Cesarstwa Rzymskiego, za których potomka uważał się Leopold. Chodziło ni mniej ni więcej o rzymską tunikę, skórę lwa i glob, na którym spoczywa stopa francuskiego monarchy. Jak ważna była ta gra symboli, może świadczyć fakt, że w obawie o swe życie rzeźbiarz zrezygnował z pracy, a statuę dokończył artysta francuski.
W Rzymie Guidi cieszył się wielką popularnością, co niosło za sobą konieczność zatrudniania licznych współpracowników, na czym często cierpiały jego realizacje. Był jednak artystą płodnym, ambitnym i pracowitym, a jego zdolności szybko odkryto za granicą – pracował w Wersalu i we Wrocławiu, dostarczał też prace na dwór hiszpański. Jednak szczególną popularnością cieszył się wśród zleceniodawców francuskich.
Prace wykonane przez Domenica Guidiego samodzielnie w Rzymie:
Kościół Santi Bonifacio e Alessio
Nagrobek kardynała Giovanniego Francesco de Bagni (1650)
Galleria Borghese
Popiersie Felice Zacchii Rondinini (1660)
Kościół San Giovanni dei Fiorentini
Pomnik nagrobny Orazio Falconieriego i Ottavii Sacchetti (1668)
Ercole Ferrata (1610–1686) - naśladowca o nieprzeciętnym talencie
Szanowny użytkowniku!
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma: Econ-sk GmbH, Billbrookdeich 103, 22113 Hamburg, Niemcy
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej. Podanie danych osobowych na stronie internetowej http://roma-nonpertutti.com/ jest dobrowolne.