Giuseppe Cesari (1568–1640) – ongiś rozchwytywany, dziś zapomniany ulubieniec papieży
Giuseppe Cesari (1568–1640) – ongiś rozchwytywany, dziś zapomniany ulubieniec papieży
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), fresk Bitwa Rzymian z mieszkańcami Veii i Fidenae (fragment), Sala degli Orazi e Curiazi, Musei Capitolini
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Autoportret, Accademia Nazionale di San Luca
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Koronacja Marii, kościół Santa Maria in Vallicella
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Diana na łowach, Musei Capitolini - Pinacoteca Capitolina
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Porwanie Europy, ok. 1606, Accademia Nazionale di San Luca
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Perseusz i Andromeda, Accademia Nazionale di San Luca
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), krużganki kościoła Sant'Onofrio
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), fresk Bitwa Rzymian z mieszkańcami Veii i Fidenae (fragment), Sala degli Orazi e Curiazi, Musei Capitolini
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Sala degli Orazi e Curiazi, Walka Horacjuszy z Kuracjuszami, fragment, Musei Capitolini
Giuseppe Cesari (Cavalier d'Arpino), Sala degli Orazi e Curiazi, fragment, Musei Capitolini
Giuseppe Cesari (zwany Cavalier D'Arpino) pracował dla dziesięciu papieży. Jego idealizująca sztuka wydawała się doskonale wpisywać w ówczesne zapotrzebowanie na malarstwo religijne o podniosłym charakterze i manierystycznym stylu. Do jego liczącej się i popularnej pracowni ściągali pod koniec XVI wieku młodzi adepci sztuki, w tym poszukujący pracy Caravaggio. Jego cieszące się popularnością malarstwo zapewniło Cesariemu nie tylko nobilitację z rąk papieża, ale też pokaźny majątek, nieporównywalny z tym, do którego dochodzili jego koledzy po fachu.
Giuseppe Cesari (zwany Cavalier D'Arpino) pracował dla dziesięciu papieży. Jego idealizująca sztuka wydawała się doskonale wpisywać w ówczesne zapotrzebowanie na malarstwo religijne o podniosłym charakterze i manierystycznym stylu. Do jego liczącej się i popularnej pracowni ściągali pod koniec XVI wieku młodzi adepci sztuki, w tym poszukujący pracy Caravaggio. Jego cieszące się popularnością malarstwo zapewniło Cesariemu nie tylko nobilitację z rąk papieża, ale też pokaźny majątek, nieporównywalny z tym, do którego dochodzili jego koledzy po fachu.
Ten mało dziś znany artysta na początku XVII wieku uchodził za największego i najznakomitszego malarza rzymskiego. Uważano go za cudowne dziecko, które w wieku trzynastu lat samodzielnie wykonywało malarskie zlecenia. Był przy tym, jak twierdzili współcześni, „bystry, dowcipny i o szerokich horyzontach”, a papieżGrzegorz XIIItak zafascynował się jego sztuką, że wyznaczył mu nawet miesięczną pensję. Był też ulubieńcem papieżaKlemensa VIII, który powierzył mu prestiżowe zadanie wykonania dekoracji transeptu bazyliki św. Jana na Lateranie (San Giovanni in Laterano).
W 1604 roku malarz zakupił pałac przy via del Corso, w którym za 3 tysiące skudów urządził teatr i rozpoczął prawdziwie wystawne życie. Jak ono wyglądało, opisuje, nie bez zazdrości, inny malarz Tommaso d’Alessandri: „Konie w stajniach, służący mężczyźni i kobiety odziani w bogate stroje z pięknych materiałów, on zaś na szyi nosi wspaniały łańcuch, a na muskularnym palcu emaliowane pierścienie z pięknie wprawionymi diamentami (...) duże guziki, koronkowe kołnierze i wspaniałe klejnoty (...) stoły zastawione wszelkimi pięknymi darami bożymi”. Nic dziwnego, że zainteresowali się nim poborcy podatkowi. Szczęśliwa passa Cavaliere d’Arpino, bo tak zwano malarza, zakończyła się za pontyfikatu papieżaPawła V, kiedy to oskarżony o nadużycia finansowe zmuszony był oddać swoją kolekcję sztuki. Przypadła ona wówczas siostrzeńcowi papieża, znanemu kolekcjonerowi sztuki –Scipione Borghese.
Malarz spoczął w reprezentacyjnym grobowcu (z popiersiem) w przejściu do zakrystii bazyliki laterańskiej.
Oto niektóre z wielu prac Cavalier d’Arpino znajdujących się w rzymskich kościołach i galeriach:
Historia św.Szczepanaw kościele San Silvestro al Quirinale
Freski w kaplicy Olgiatich w kościele Santa Prassede
Freski (1600) w transepcie bazyliki San Giovanni in Laterano
Freski w kaplicy Paolińskiej (Cappella Paolina) (1600) w kościele Santa Maria Maggiore
Annibale Carracci (1560–1609) - prostolinijny odludek w świecie rzymskiego splendoru
Szanowny użytkowniku!
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma: Econ-sk GmbH, Billbrookdeich 103, 22113 Hamburg, Niemcy
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej. Podanie danych osobowych na stronie internetowej http://roma-nonpertutti.com/ jest dobrowolne.