Monofizytyzm – czyli rozpad chrześcijańskiej jedności
Monofizytyzm – czyli rozpad chrześcijańskiej jedności
Gody w Kanie Galilejskiej, Francesco Solimena, 1. poł. XVIII w., Museo Nazionale - Palazzo Venezia
Fra Angelico, Głowa Chrystusa, połowa XV w., fresk, Museo Nazionale - Palazzo Venezia
Zdjęcie z krzyża, Jacopino del Conte, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Palazzo Barberini
Madonna z Dzieciątkiem, Neri di Bicci, 2. poł. XV w., Museo Nazionale - Palazzo Venezia
Madonna z Dzieciątkiem Jezus, Pompeo Batoni, ok. 1760 r., Musei Capitolini - Pinacoteca Capitolina
Tycjan, Chrzest Chrystusa, 1531 r., Musei Capitolini - Pinacoteca Capitolina
Chrystus niąsący krzyż, Bernardino Zaganelli, ok. 1470 r., Museo Nazionale - Palazzo Venezia
Ukrzyżowanie, Girolamo di Benvenuto, Galleria Nazionale d'Arte Antica, Palazzo Barberini
Analiza tego teologicznego poglądu wiedzie nas do początków kształtowania się doktryny Kościoła. Stał się on jednym z tematów roztrząsanych podczas nader ważnego dla całego chrześcijańskiego świata IV soboru w Chalcedonie w 451 roku, którego celem było wypracowanie jednego kanonu wiary i ukrócenie wszelkich kontrowersji doktrynalnych. Celu tego nie udało się jednak zrealizować. Głównym problemem okazała się właśnie kwestia natury Chrystusa.
Analiza tego teologicznego poglądu wiedzie nas do początków kształtowania się doktryny Kościoła. Stał się on jednym z tematów roztrząsanych podczas nader ważnego dla całego chrześcijańskiego świata IV soboru w Chalcedonie w 451 roku, którego celem było wypracowanie jednego kanonu wiary i ukrócenie wszelkich kontrowersji doktrynalnych. Celu tego nie udało się jednak zrealizować. Głównym problemem okazała się właśnie kwestia natury Chrystusa.
PapieżLeon I(reprezentowany na soborze przez swego legata) oraz patriarcha Konstantynopola stali na stanowisku, że w Chrystusie objawiają się dwie natury – boska i ludzka jednocześnie, obok siebie i niepodzielnie, ale nie znalazło to akceptacji tzw. monofizytów, przekonanych o jednej, boskiej, naturze Chrystusa. Twierdzili oni, na czele z mnichem konstantynopolitańskim Eutychesem, że ludzka natura Chrystusa po Wcieleniu została niejako wchłonięta przez tę boską, „tak, jak kropla miodu rozpuszcza się w morzu...”. Ten, wydawałoby się, dość akademicki spór miał jednak niezwykle istotne reperkusje. Pogląd Eutychesa został na soborze potępiony i uznany za herezję. Oficjalna, czyli ortodoksyjna doktryna, do dziś obowiązująca, nie została jednak zaakceptowana przez część uczestniczących w synodzie patriarchów i duchownych z Syrii, Palestyny i Egiptu. W tym momencie chrześcijaństwo straciło swoją jedność. Konsekwencją bowiem rozejścia się opinii na temat natury Chrystusa było powstanie grupy Kościołów monofizyckich, które już nigdy nie znalazły wspólnego języka ani z papieżem w Rzymie, ani z patriarchą w Konstantynopolu. Z nich zrodziły się takie Kościoły jak koptyjski, etiopski, erytrejski, jakobicki, malankarski, ormiański i inne.
Ekumeniczny dialog między tymi Kościołami a Kościołem prawosławnym został podjęty dopiero w XX wieku i trwa do dziś, podobnie zresztą jak ma to miejsce w przypadku Kościoła katolickiego.
Papież Leon I Wielki (400?–461) – obrońca Rzymu i budowniczy potęgi Kościoła
Szanowny użytkowniku!
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma: Econ-sk GmbH, Billbrookdeich 103, 22113 Hamburg, Niemcy
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej. Podanie danych osobowych na stronie internetowej http://roma-nonpertutti.com/ jest dobrowolne.