Stefano Maderno (okoł. 1570–1636) – twórca słynny z jednego posągu

Stefano Maderno, Alegoria Pokoju i Sprawiedliwości nad ołtarzem głównym kościoła Santa Maria della Pace

Stefano Maderno, Alegoria Pokoju i Sprawiedliwości nad ołtarzem głównym kościoła Santa Maria della Pace

Stefano Maderno należy do tych rzeźbiarzy, których twórczość utonęłaby w mroku zapomnienia, gdyby nie jedna, wyjątkowa rzeźba jego autorstwa. Mowa oczywiście o posągu św. Cecylii w kościele Santa Cecilia na Zatybrzu (Trastevere), którego nikt zwiedzający Rzym pominąć nie może. Emocjonalny wyraz tej rzeźby, jej tajemniczość i innowacyjność zwraca uwagę na mało znanego i nie bardzo docenianego artystę, a przecież w mieście nad Tybrem znajdziemy więcej jego prac, choć zapewne nie tak interesujących.
Stefano Maderno, Alegoria Pokoju i Sprawiedliwości nad ołtarzem głównym kościoła Santa Maria della Pace
Stefano Maderno, Święta Cecylia, bazylika Santa Cecilia
Posąg św. Cecylii, Stefano Maderno, bazylika Santa Cecilia
Stefano Maderno, alegoria Roztropności (ostatnia po prawej) - nagrobek kardynała Bonellego, bazylika Santa Maria sopra Minerva
Stefano Maderno, dekoracyjne, floralne fryzy w kaplicy Paolińskiej (Cappella Paolina), bazylika Santa Maria Maggiore
Stefano Maderno, portal wejściowy z posągiem św.  Piotra, Palazzo del Quirinale
Stefano Maderno, anioł w absydzie kościoła Santa Maria di Loreto
Stefano Maderno, anioł w absydzie kościoła Santa Maria di Loreto
Stefano Maderno, figura św. Karola Boromeusza, kościół San Lorenzo in Damaso
Stefano Maderno należy do tych rzeźbiarzy, których twórczość utonęłaby w mroku zapomnienia, gdyby nie jedna, wyjątkowa rzeźba jego autorstwa. Mowa oczywiście o posągu św. Cecylii w kościele Santa Cecilia na Zatybrzu (Trastevere), którego nikt zwiedzający Rzym pominąć nie może. Emocjonalny wyraz tej rzeźby, jej tajemniczość i innowacyjność zwraca uwagę na mało znanego i nie bardzo docenianego artystę, a przecież w mieście nad Tybrem znajdziemy więcej jego prac, choć zapewne nie tak interesujących.

Urodził się w Rzymie, a być może w Palestrinie. W Wiecznym Mieście pracował początkowo nad rekonstrukcją i konserwacją antycznych rzeźb. Ale jego kariera rozpoczęła się tak naprawdę od zlecenia mającego na celu upamiętnienie odnalezienia zwłok świętej Cecylii w 1599 roku. Artysta oddać ją miał w tej samej wielkości i pozie, jaką miały doczesne szczątki świętej męczenniczki, na które właśnie, w stanie nienaruszonym, natrafiono. Praca, którą wykonał w tym samym roku, a zapewne jednak wcześniej, gdyż trudno uwierzyć, że potrzebowałby tylko jednego miesiąca, by stworzyć rzeźbę tak wycyzelowaną, przyniosła mu rozgłos, ale z dzisiejszego punktu widzenia była elementem wielkiej mistyfikacji, w której młody artysta wziął udział. Kolejne zlecenia nadeszły rychło, choć nie były już nigdy tak spektakularne, a ich artystyczny poziom nigdy tak wysoki.

      Stefano Maderno, anioł w absydzie
      kościoła Santa Maria di Loreto

Stefano Maderno zmarł w Rzymie i został pochowany w kościele San Lorenzo in Lucina.

Najważniejsze prace w Rzymie:

  •       Kościół Santa Cecilia, Posąg św. Cecylii, 1599
  •     Bazylika Santa Maria sopra Minerva, Prudenza (alegoria Roztropności) w nagrobku kardynała Bonellego (1606), anioły zdobiące nagrobki Aldobrandinich (kaplica Aldobrandini), 1611
  •       Bazylika Santa Maria Maggiore, posągi św. Mateusza i Efrema (1609) na fasadzie kaplicy Paolińskiej (Cappella Paolina) (Maderno wykonał je wespół z innym rzeźbiarzem, F. Caparore), marmurowe reliefy jego dłuta znajdują się również we wnętrzu kaplicy (1612) 
  •     Palazzo del Quirinale, sztukaterie w kaplicy Paolińskiej (Cappella Paolina), posąg św. Piotra w portalu wejściowym (1617) 
  •     Kościół Santa Maria della Pace, alegoryczne figury Pokoju i Sprawiedliwości zdobiące ołtarz główny (1614)
  •         Palazzo Doria Pamphilj, marmurowa grupa ukazująca Jakuba i Anioła
  •     Kościół Santa Maria di Loreto, posągi dwóch aniołów po bokach ołtarza głównego (1629)
  •       Bazylika San Lorenzo in Damaso, posąg św. Karola Boromeusza 
  •     Kościół Santa Susanna, przypisywane są mu dwa posągi w dolnej partii fasady (św. Zuzanna i św. Felicita)